Chińczycy zbudują najdłuższy tunel podmorski na świecie łączący ląd z Tajwanem

Oczekuje się, że tunel podmorski o długości 135 km będzie o 3 ½ dłuższy niż słynny tunel pod kanałem La Manche. Obecnie najdłuższy tunel na świecie wynosi 37,9 km.

Chińscy naukowcy podejmują stosowne kroki w kierunku budowy ogromnego podmorskiego tunelu kolejowego. Po zakończeniu budowy tunel podłączy Chiny na stałe z Tajwanem. Będzie to najdłuższy tunel na świecie. Do 2030 roku mają się już po nim poruszać pociągi z prędkością do 250 km/h.

 Chińczycy zbudują najdłuższy tunel podmorski na świecie łączący ląd z Tajwanem

Podmorski tunel — prawdziwa rewolucja

Ten tunel będzie jednym z największych i najtrudniejszych projektów inżynierii lądowej w XXI wieku. Projekt został ostatecznie opracowany dzięki pomocy Chińskiej Akademii Inżynierii. Otrzymuje duże wsparcie ze strony środowisk badawczych i całego przemysłu tunelowego.

Pomysł na mega tunel istnieje od dawna, ale od 2016 roku Chiny poważnie zajęły się tym projektem. Konstrukcja chińska będzie budowana w podobny sposób jak tunel pod kanałem La Manche.

 Chińczycy zbudują najdłuższy tunel podmorski na świecie łączący ląd z Tajwanem

Jedna przeszkoda — polityka

Problemy techniczne i inżynieryjne można rozwiązać w ten czy inny sposób. Jednak pokonanie podziału politycznego i społecznego może być niezwykle trudne. Odkąd Tsai Ing-wen został przywódcą Tajwanu parę lat temu, Chińczycy położyli większy nacisk na dyplomację i wojsko. Głównie dlatego, że Tsai nie uznaje wyspy za jedną z części Chin. Tajwan uważa się za suwerenne państwo. Chiny i Tajwan rozdzieliły się po wojnie domowej w 1949 roku.

Oprócz odległości, którą należy pokonać, tunel musiałby być zaprojektowany wokół dwóch uskoków spowodowanych przez trzęsienia ziemi, zarówno na terenie Chin, jak i Tajwanu. Jeden koniec tunelu zostanie zlokalizowany w strefie wolnego handlu w prowincji Pingtan w Fujinan. Drugi będzie umieszczony w tajwańskim nadmorskim mieście Hsinchu.

Jednak tunel będzie nie tylko dłuższy od europejskiej inspiracji. Będzie również szerszy, o średnicy 10 metrów. Nie będzie to pojedynczy tunel, ale dwa-trzy główne tunele dla pociągów jadących w przeciwne kierunki i trzecim mniejszym tunelem z liniami energetycznymi i wyjściami awaryjnymi. Biorąc pod uwagę długość tunelu, naukowcy proponują utworzenie sztucznych wysp pośrodku cieśniny, które będą odgrywać rolę centrów uzdatniania powietrza.